MIÉRT FONTOS A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS?
A munkahelyi kockázatértékelés elengedhetetlen egy cég számára, mert segít azonosítani és megelőzni a potenciális veszélyeket, amelyek a munkavállalók biztonságát veszélyeztethetik. A kockázatértékelés révén csökkenthetőek a munkahelyi balesetek, ami hozzájárul a munkavállalók jólétéhez és a cég hatékonyságához. Emellett a megfelelő kockázatértékelés teljesítése jogszabályi kötelezettség is, amely elkerüli a lehetséges jogi következményeket.
kockázatértékelés a munkavédelem része
A kockázatértékelés fontossága a munkavédelemben
A kockázatértékelés a munkavédelem egyik legfontosabb eleme, amely nélkülözhetetlen a munkavállalók egészségének és biztonságának megóvásához. Ez a szolgáltatás cégek számára elengedhetetlen, mivel a Munkavédelmi törvény előírja, hogy a munkáltatónak rendelkeznie kell kockázatértékeléssel. Ennek keretében a munkáltató köteles minőségileg, és szükség esetén mennyiségileg is értékelni a munkavállalókat érintő kockázatokat, különös tekintettel az alkalmazott munkaeszközökre, veszélyes anyagokra és keverékekre, valamint a munkahelyek kialakítására.
A kockázatértékelés szerepe a megelőzésben
Nem csupán egy jogszabályi kötelezettség, hanem a megelőzés egyik alapvető eszköze is a kockázatértékelés. Ennek segítségével a munkáltatók azonosíthatják a potenciális veszélyforrásokat, és meghozhatják azokat a megelőző intézkedéseket, amelyek garantálják az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzést. A kockázatértékelés során végzett vizsgálatok és auditálások segítenek feltárni és kezelni a munkavégzés során felmerülő problémákat, legyen szó munkahelyi környezetről, munkafolyamatokról vagy az alkalmazott eszközökről.
Elkészítése és dokumentálása
A kockázatértékelés elvégzése speciális szakértelmet igényel, amelyhez munkabiztonsági és foglalkozás-egészségügyi szakemberek közreműködésére van szükség. Ezek a szakemberek közösen készítik el az értékelést, amelyet aláírásukkal hitelesítenek. A Munkavédelmi törvény szerint ezt a tevékenységet a munkavégzés megkezdése előtt, majd indokolt esetben, de legalább háromévente el kell végezni. Indokolt eset lehet például a technológiai változás, egy új munkaeszköz bevezetése, vagy a munkakörnyezet módosulása, amelyek mind befolyásolhatják a munkavállalók biztonságát.
A dokumentáció követelményei
A dokumentáció tartalmilag számos fontos információt kell, hogy tartalmazzon, bár formai előírásai nincsenek. Ide tartozik az értékelés időpontja, helye, tárgya, valamint az azt végző szakemberek azonosító adatai. Ezen felül a veszélyek és veszélyeztetettek azonosítása, valamint a kockázatok minőségi és mennyiségi értékelése is szükséges. Fontos, hogy a dokumentáció tartalmazza a megelőző intézkedéseket, azok határidejét és felelőseit is. A munkáltatónak legalább öt évig meg kell őriznie ezt a dokumentációt, és biztosítania kell, hogy a munkavállalók hozzáférhessenek az eredményekhez.
Kapcsolat
Kérdése van?
Újdonságok a munkavédelmielvárásokban
Legfrissebb híreink
Tűzvédelem irodában – Hogy kerülhetjük el a helyszíni bírságot hatósági ellenőrzéskor?
Tűzvédelem irodában HOGY KERÜLHETJÜK EL A HELYSZÍNI BÍRSÁGOT HATÓSÁGI ELLENŐRZÉSKOR? Tűzvédelem – hatósági ellenőrzés Iroda bérlése esetén egy katasztrófavédelmi hatósági ellenőrzésen számos buktatóba futhatunk bele, ami akár jelentős helyszíni bírságot
Az otthoni munkavégzés feltételeinek munkavédelmi ellenőrzése már online!
A COVID-19 világjárvány a vállalati irányításban is sok, korábban nem megszokott lépésre kényszerítette a munkáltatókat. A járvány terjedésének bizonyított és hatékony meggátolása, az emberi kontaktusok komoly mértékű csökkentése lett. Az
Veszélyhelyzet megszűnése
A veszélyhelyzet megszűnésével összefüggő átmeneti szabályok a Munkavédelmi törvény vonatkozásában az alábbiak szerint módosulnak: (2) A veszélyhelyzet idején lejárt, a munkavégzés során egyes tevékenységek végzéséhez szükséges kezelői jogosítványok orvosi érvényessége