MIÉRT FONTOS A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS?
A munkahelyi kockázatértékelés elengedhetetlen egy cég számára, mert segít azonosítani és megelőzni a potenciális veszélyeket, amelyek a munkavállalók biztonságát veszélyeztethetik. A kockázatértékelés révén csökkenthetőek a munkahelyi balesetek, ami hozzájárul a munkavállalók jólétéhez és a cég hatékonyságához. Emellett a megfelelő kockázatértékelés teljesítése jogszabályi kötelezettség is, amely elkerüli a lehetséges jogi következményeket.
kockázatértékelés a munkavédelem része
A kockázatértékelés fontossága a munkavédelemben
A kockázatértékelés a munkavédelem egyik legfontosabb eleme, amely nélkülözhetetlen a munkavállalók egészségének és biztonságának megóvásához. Ez a szolgáltatás cégek számára elengedhetetlen, mivel a Munkavédelmi törvény előírja, hogy a munkáltatónak rendelkeznie kell kockázatértékeléssel. Ennek keretében a munkáltató köteles minőségileg, és szükség esetén mennyiségileg is értékelni a munkavállalókat érintő kockázatokat, különös tekintettel az alkalmazott munkaeszközökre, veszélyes anyagokra és keverékekre, valamint a munkahelyek kialakítására.
A kockázatértékelés szerepe a megelőzésben
Nem csupán egy jogszabályi kötelezettség, hanem a megelőzés egyik alapvető eszköze is a kockázatértékelés. Ennek segítségével a munkáltatók azonosíthatják a potenciális veszélyforrásokat, és meghozhatják azokat a megelőző intézkedéseket, amelyek garantálják az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzést. A kockázatértékelés során végzett vizsgálatok és auditálások segítenek feltárni és kezelni a munkavégzés során felmerülő problémákat, legyen szó munkahelyi környezetről, munkafolyamatokról vagy az alkalmazott eszközökről.
Elkészítése és dokumentálása
A kockázatértékelés elvégzése speciális szakértelmet igényel, amelyhez munkabiztonsági és foglalkozás-egészségügyi szakemberek közreműködésére van szükség. Ezek a szakemberek közösen készítik el az értékelést, amelyet aláírásukkal hitelesítenek. A Munkavédelmi törvény szerint ezt a tevékenységet a munkavégzés megkezdése előtt, majd indokolt esetben, de legalább háromévente el kell végezni. Indokolt eset lehet például a technológiai változás, egy új munkaeszköz bevezetése, vagy a munkakörnyezet módosulása, amelyek mind befolyásolhatják a munkavállalók biztonságát.
A dokumentáció követelményei
A dokumentáció tartalmilag számos fontos információt kell, hogy tartalmazzon, bár formai előírásai nincsenek. Ide tartozik az értékelés időpontja, helye, tárgya, valamint az azt végző szakemberek azonosító adatai. Ezen felül a veszélyek és veszélyeztetettek azonosítása, valamint a kockázatok minőségi és mennyiségi értékelése is szükséges. Fontos, hogy a dokumentáció tartalmazza a megelőző intézkedéseket, azok határidejét és felelőseit is. A munkáltatónak legalább öt évig meg kell őriznie ezt a dokumentációt, és biztosítania kell, hogy a munkavállalók hozzáférhessenek az eredményekhez.
Contact
Have a question?














New developments in occupational health and safety requirements
Our latest news

Miért fontosak a munkavédelmi szolgáltatások?
A munkavédelem olyan szabályrendszer, amely garantálja a szervezett munkavégzés biztonságát és az egészség védelmét. Ez a rendszer jogszabályokon, szervezeti előírásokon és intézményi szabályozásokon alapul. Legfontosabb célja, hogy a munkavállalók számára

Fire protection in the office - How can we avoid an on-the-spot fine during an official inspection?
Fire protection in the office HOW CAN WE AVOID ON-SITE FINE DURING AN AUTHORITY CHECK? Fire protection - official inspection When renting an office, we can run into many pitfalls during a disaster protection official inspection, which can even result in a significant on-the-spot fine

The occupational health and safety check of the conditions for working at home is now online!
The COVID-19 pandemic also forced employers to take many previously unusual steps in corporate management. The proven and effective prevention of the spread of the epidemic has become a serious reduction of human contacts. The