Tűzvédelem irodában – Hogy kerülhetjük el a helyszíni bírságot hatósági ellenőrzéskor?

Tűzvédelem irodában

HOGY KERÜLHETJÜK EL A HELYSZÍNI BÍRSÁGOT HATÓSÁGI ELLENŐRZÉSKOR?

Tűzvédelem – hatósági ellenőrzés

Iroda bérlése esetén egy katasztrófavédelmi hatósági ellenőrzésen számos buktatóba futhatunk bele, ami akár jelentős helyszíni bírságot is vonhat maga után.

A 259/2011. (XII. 7.) Korm. rendelet határozza meg a tűzvédelmi bírsággal sújtható szabályszegéseket. A rendelet kimondja, hogy elsőfokú hatóság a katasztrófavédelmi kirendeltség, így rájuk számíthatunk egy tűzvédelmi ellenőrzés során. Általánosságban elmondható, hogy ellenőrzés előtt a hatóság írásban kiértesíti az ügyfelet a tervezett ellenőrzésről, azonban ez nem kötelezettsége. Egy lakossági, vagy névtelen panaszbejelentés esetén jogukban áll előzetes informálás nélkül bármikor megjelenni az adott munkáltatónál.

Ebből kifolyólag is rendkívül fontos, hogy a tűzvédelmi előírásoknak megfelelően végezzük tevékenységünket.

Tűzvédelem bérelt irodaházban – kihez tartozik?

Egy iroda bérlése esetén sok bérlő gondolja úgy, hogy a tűzvédelem az irodaház üzemeltetőjéhez tartozik. Ez azonban egyáltalán nem így van. Első lépésként azt szoktuk javasolni (főleg az évekkel korábban megkötött bérleti szerződések esetében), hogy a bérlő részletesen tanulmányozza át a szerződés tartalmát. Ebben ideális esetben konkrétan meg van fogalmazva, hogy melyek a bérlő és a bérbeadó tűzvédelemmel kapcsolatos feladatai, kötelezettségei. Amennyiben erre vonatkozó utalást nem találunk a szerződésben, célszerű azt a lehető legrövidebb időn belül módosítani, pontosítani.

A tűzvédelmi bírságról szóló rendeletben ugyanis 50 különböző szabálysértési kategória van felsorolva, mindegyik külön- külön meghatározott bírságokkal. Több tűzvédelmi szabálytalanság együttes fennállása esetén a bírságok összeadódnak, majd a bírság határozat véglegessé válásától számított 30 nap a fizetési határidő. A bírság kifizetése azonban nem mentesít minket a szabálytalanság megszüntetésének kötelezettsége alól, így akár az is előfordulhat, hogy a hatóság munkatársai újra felbukkannak egy utólagos visszaellenőrzésre, majd egy még nagyobb összegű bírság kiszabása után távoznak.

Mik is lehetnek ezek a tűzvédelmi szabálytalanságok egy irodában?

  •  a munkáltató nem rendelkezik tűzvédelmi szabályzattal, pedig jogszabály szerint kötelezett rá;
  •  a munkáltató rendelkezik ugyan tűzvédelmi szabályzattal, de az nem tartalmazza a jogszabályban előírt tartalmi elemeket;
  • a munkáltató rendelkezik tűzvédelmi szabályzattal, de azt arra jogosulatlan személy készítette;
  •  a munkáltató nem tart készenlétben tűzoltó készüléket, vagy annak rendszeres felülvizsgálatát elmulasztotta;
  • az új munkavállalók nem kapták meg a munkába állás feltételei közé tartozó előzetes tűzvédelmi oktatást, vagy hiányzik az éves ismétlődő oktatás; (min. 30 000 Ft/fő)
  • valaki olyan tűzvédelmi szabálytalanságot követett el, ami tüzet vagy robbanást okozott;
  • kiürítésre szolgáló nyílászáró lezárása, üzemszerű zárva tartása úgy, hogy nincs biztosítva a vészeseti nyithatóság;
  • a kiürítés számításban meghatározott kiüríthető létszám túllépése;
  • tárolás a menekülési útvonalon, vagy annak kiüríthetőséget akadályozó leszűkítése stb.

Tűzvédelmi bírságtételek

Egy kis odafigyeléssel és vezetői elkötelezettséggel könnyen elérhetjük, hogy ne legyenek álmatlan éjszakáink egy tűzvédelmi hatósági ellenőrzéstől való félelem miatt.

A bírságtételek nem fix összegek, sávosan vannak meghatározva, mértékük függ a szabálytalanság mértékétől, a létszámtól, a bérlemény alapterületétől. Nem is gondolná az ember, milyen könnyedén össze lehet szedni egy többmilliós bírságot, ha nem fordít kellő figyelmet a tűzvédelmi előírások betartására.

Annak érdekében, hogy munkavállalóit biztonságban tudja és munkakörnyezete megfeleljen a jogszabályi előírásoknak vegye fel a kapcsolatot velünk, hogy munka- és tűzvédelmi szolgáltatásunkkal megelőzzük a hatóság által kiszabott bírságokat.

További
Híreink